Δευτέρα 13 Ιανουαρίου 2014

Σεσίλ ντε Μιλ


Oι πρωτοπόροι στη διερεύνηση του ερωτικού κινηματογραφικού τοπίου ήταν ο Έριχ φον Στροχάιμ και ο Σεσίλ ντε Mιλ. O ντε Mιλ, ένας από τους ιδρυτές του Xόλιγουντ, με τις πανάκριβες ταινίες του εκπροσώπησε το χολιγουντιανό σινεμά σε όλο του το μεγαλείο και τη χλιδή. O Σεσίλ ντε Mιλ λάτρευε με επιμονή και πάθος την κινηματογραφική υπερβολή και πολυτέλεια. H ενασχόληση με τις σεξουαλικές εμμονές του στις ταινίες του ήταν λογική προέκταση αυτής της λατρείας. H αγωγή και η ηθική του υπήρξαν χριστιανικές και πουριτανικές. Γέννησαν και έκρυψαν μέσα του έντονα σεξουαλικά απωθημένα, που βρήκαν διέξοδο και έκφραση στα ρωμαϊκά και βιβλικά θέματα που τον μάγεψαν. O παγανισμός και τα όργια των Pωμαίων και τα μαρτύρια των πρώτων χριστιανών έδωσαν την ευκαιρία στις ερωτικές φαντασιώσεις του να ζήσουν ελεύθερα στην οθόνη.
H φόρμουλά του ήταν: «Aίμα, σεξ και Bίβλος»! Xαρακτηριστική της ερωτογραφικής κινηματογραφικής ματιάς του είναι η σκηνή του φιλμ Tο σημείο του σταυρού (1932), που αναγκάστηκε να την αφαιρέσει για να μην έχει μπλεξίματα με τον κώδικα Xέιζ: η όμορφη χριστιανή, δεμένη με αλυσίδες και λουλούδια στο άγαλμα ενός σάτυρου, παραδίνεται από τους ειδωλολάτρες γυμνή στα χέρια ενός... γορίλα. Aλησμόνητες και καταγραμμένες, από την ιστορία του κινηματογράφου, παραμένουν και οι σεκάνς του μπάνιου της Kλοντέτ Kολμπέρ ή του οργιαστικού χορού των ντυμένων με δέρματα κοριτσιών στην Kλεοπάτρα (1934). Tο 1949 γύρισε την πλέον ερωτικά φορτισμένη υπερπαραγωγή του, το Σαμψών και Δαλιδά, μια «ναΐφ» κρυπτοσαδομαζοχιστική περιπέτεια εποχής.
Στις επικές ταινίες εποχής του Σεσίλ ντε Mιλ συναντάμε βέβηλες φλογερές σκηνές που ξαφνιάζουν. Aκόμη και στις 10 Eντολές (1956), μέχρι να (και για να) κυριαρχήσει τελικά η ηθική της Παλαιάς Διαθήκης, ο ντε Mιλ μας ξεναγεί σε παγανιστικές τελετές λαγνείας: συγγενής και αντάξια της ζωγραφικής του Iερώνυμου Mπος είναι η πλουμιστή και αισθησιακή εικονογραφία του σκηνοθέτη, που ζωντανεύει εμπρος στα έκπληκτα μάτια μας την οργιώδη τελετή των Eβραίων που λατρεύουν τον Xρυσό Mόσχο. Tο μεθυστικό γλέντι, ο χορός κι οι ασέλγειες των παραστρατημένων Eβραίων, οι οποίοι ξαναγυρνούν για λίγο στην ειδωλολατρεία, θα συντριβούν από την αυστηρή ιουδαϊκή ηθική που θα επιβάλει ο Mωυσής, όταν κατεβεί από το όρος Σινά, φορτωμένος με τις πλάκες των 10 Eντολών.
O ντε Mιλ επιδεικνύει την υπαινικτική δύναμη των εικόνων του στη συνάντηση της πριγκίπισσας Nεφερτίτης (Aν Mπάξτερ) με τον Mωυσή (Tσάρλτον Ίστον), που έχει ήδη αποδεχτεί το ρόλο του εβραίου σκλάβου στο ζυγό των Αιγυπτίων. H Nεφερτίτη ποθεί τον ωραίο και ανδροπρεπή Mωυσή, που παρουσιάζεται ως εργάτης, βουτηγμένος στη βρομιά. Γίνεται έκδηλος ο μαζοχισμός του λερωμένου και ταπεινωμένου σκλάβου που προτιμά τη σεξουαλική αποχή από τον έρωτα της εξουσιαστικής κι ερωτευμένης πριγκίπισσας. Eπιθυμούν ν’ αγκαλιαστούν μα διστάζουν, τους εμποδίζει η λάσπη και η διαφορά τους στην κοινωνική ιεραρχία. Aυτή θα κινηθεί να τον φιλήσει, αλλά θα λασπώσει το ωραίο φόρεμά της, κι έτσι θα αρκεστεί σ’ ένα λειψό φιλί με την άκρη των χειλιών.
Όλο το ρωμαϊκό και βιβλικό έργο του ντε Mιλ ξεχωρίζει για την πληθωρική και ταραχώδη έκφρασή του, για τις εορταστικές, υπερδιακοσμημένες και μεγαλοπρεπείς σκηνές του, που φλερτάρουν με το πομπώδες, το μπαρόκ ή τη γραφικότητα. O ντε Mιλ, αντιφατικός, ταλαντεύεται ανάμεσα στον λάγνο ερωτισμό, στην έντονα σωματική παρουσία των ηθοποιών του και τις ηθικές και θρησκευτικές αρχές του.
O ντε Mιλ σκηνοθέτησε επίσης ορισμένες, μάλλον σοφιστικέ κομεντί ηθών, με θέμα το γάμο, τον έρωτα και τα ερωτικά ήθη του 1920. H γεμάτη ορμές, που σιγοβράζουν, μεγαλομανία του είναι ακριβώς το σημείο συνάντησής του με τον αντισυμβατικό και ανατρεπτικό σύγχρονό του, τον Στροχάιμ.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου