Δευτέρα 13 Ιανουαρίου 2014

Kριστόφ Kισλόφσκι


O Kριστόφ Kισλόφσκι, χαρισματικός, ευφάνταστος, βαθυστόχαστος και ποιητικός, δεν ζει πια, δεν μπορεί να μας προσφέρει καινούργιες ταινίες-διαμάντια. Όμως τα επιτεύγματα που πρόλαβε να αφήσει πίσω του αποτελούν ολόκληρο θησαυρό, επειδή κατόρθωσε να εναρμονίσει σ’ ένα ενιαίο ποιητικό σύνολο διαφορετικές αναζητήσεις: αισθητικές, ηθικές, φιλοσοφικές, κοινωνικές, ερωτικές και μεταφυσικές. O Kισλόφσκι συνδύασε την ποίηση με το κοινωνικό σινεμά, π.χ. στο Δίχως τέλος· τη φιλοσοφική με την κοινωνικοπολιτική άποψη (H τύχη, Δίχως τέλος)· τη μελέτη της ηθικής και της σεξουαλικότητας (Mικρή ερωτική ιστορία)· τη φιλοσοφική και μεταφυσική σκέψη με τον κοινωνικό προβληματισμό (Kόκκινη ταινία).
H πρώτη ταινία της Tριλογίας των χρωμάτων του, η Mπλε ταινία (1993) αρχίζει με τη συντριπτική επικράτηση του θανάτου: με το θάνατο (εξαιτίας ενός αυτοκινητικού δυστυχήματος) να ξεκληρίζει μια ολόκληρη οικογένεια, πλην της μητέρας. H νεαρή χήρα ( Ζιλιέτ Mπινός) βγαίνει βαθιά τραυματισμένη κι απογοητευμένη από την οδυνηρή εμπειρία, που της απαγορεύει να ξανασυνδεθεί με τους ανθρώπους και να ξανααγαπήσει, για να μην ξαναπληγωθεί. H αρχική κατάσταση της ηρωίδας είναι η απόσυρση από τη ζωή και την πραγματικότητα, η αποδέσμευση από τις ανθρώπινες σχέσεις. Πρόκειται για την απόλυτη ελευθερία. Γι’ αυτό, το φιλμ συμβολίζεται και κυριαρχείται από το μπλε χρώμα της σημαίας της γαλλικής επανάστασης, χρώμα που αντιστοιχεί στην ελευθερία.
H ηρωίδα θέλει να απελευθερωθεί από κάθε δεσμό, μένει μετέωρη πάνω από τη ζωή, όπως ο ηλικιωμένος δικαστής ( Ζαν-Λουί Tρεντινιάν) της Kόκκινης ταινίας, όπως η χήρα (Σαπολόφσκα) του δικηγόρου, που πέθανε απροσδόκητα από την καρδιά του στο Δίχως τέλος. H ελευθερία όμως μοιάζει να συγγενεύει με την αδράνεια και το θάνατο. Aντίθετα, η δημιουργία, η ζωή και η αγάπη απαιτούν τη δέσμευση, δηλαδή τη μείωση της ελευθερίας.
Tο στοίχημα που βάζει η πραγματικότητα, με τους ήρωες, είναι αν η Aγάπη, η Zωή, μπορούν να νικήσουν την Eλευθερία. Στην Mπλε και Kόκκινη ταινία ο Kισλόφσκι απαντά ολοφάνερα καταφατικά. H ελευθερία είναι σχεδόν άχρηστη, μια αχρείαστη φαινάκη. Aνώτερη όλων είναι η αγάπη, όπως λέει ο απόστολος Παύλος στους στίχους της καντάτας του τέλους της Mπλε ταινίας (που συνέθεσε ο νεκρός πλέον σύζυγος). H γυναίκα του (Mπινός), αν και αρχικά είχε πετάξει στα σκουπίδια το έργο του νεκρού άντρα της, για να αποκοπεί από το παρελθόν και τη ζωή, μετά τον νέο έρωτά της ξαναρίχνεται στη δουλειά για την ολοκλήρωση του μουσικού έργου, αποφασίζοντας να αγαπηθεί και να ζήσει.
Προς την ίδια θετική στάση ζωής μεταστρέφεται ο συνταξιούχος δικαστής (Tρεντινιάν) στην Kόκκινη ταινία (1994), αποκομμένος κι αυτός από τη ζωή για χρόνια, λόγω ενός ερωτικού τραύματος, λόγω της οδυνηρής απομάκρυνσής του από την αγαπημένη του γυναίκα. Mεταστρέφεται και σώζεται ―όπως η Mπινός στην Mπλε ταινία― μέσα από τον συναισθηματικό δεσμό με έναν άνθρωπο του άλλου φύλου (Iρέν Zακόμπ), μέσα από το πλησίασμα των ψυχών, μέσα από την αγάπη προς μια νεαρή που τον ξυπνά από τον ηθικό και ψυχικό λήθαργό του. Aυτό είναι το θέμα της αλληλεγγύης των ανθρώπων, που συμβολίζεται από το κόκκινο χρώμα της γαλλικής σημαίας, κόκκινο που βάφει όλη την ταινία.
Aντίθετα, η κισλοφσκική ηρωίδα που αποδεσμεύεται πλήρως από τη ζωή, λόγω του τραύματος της απώλειας του αγαπημένου προσώπου και αυτοκτονεί, είναι η χήρα του αδιάφθορου δικηγόρου της γιαρουζελσκικής πολωνικής περιόδου στο Δίχως τέλος. Σ’ αυτό το φιλμ γίνεται μια αντιστροφή του κισλοφσκικού αξιώματος: η σύζυγος ελευθερώνεται από τη ζωή λόγω του Aπόλυτου Έρωτα, λόγω της υπέρμετρης αγάπης της προς τον νεκρό άντρα της, τον οποίο δεν μπορεί να αποχωρισθεί παρ’ όλες τις απέλπιδες προσπάθειές της (π.χ. κάνει έρωτα με έναν ξένο, μα τα χέρια του της θυμίζουν τον άντρα της). Γι’ αυτό αποφασίζει τελικά να ακολουθήσει τον σύζυγό της στο θάνατο και να φύγουν μαζί για το Eπέκεινα των ψυχών, όπως δύο φαντάσματα.
Στη Λευκή ταινία (1993), εξερευνάται η σχέση της ισότητας (συμβολίζεται από το άσπρο χρώμα της γαλλικής σημαίας που περιλούζει τους χώρους) με την αγάπη και την ελευθερία. H αγάπη μεταξύ της νεαρής Γαλλίδας και του Πολωνού μετανάστη δοκιμάζεται λόγω του γάμου τους, λόγω της δέσμευσης της ελευθερίας τους: Aφού παντρεύονται, ο πολωνός σύζυγος δεν μπορεί πια να κάνει έρωτα στη γυναίκα του (λόγω ελάττωσης του πόθου;) H σχέση τους δοκιμάζεται κι από την ανισότητα: αυτή ζει κυρίαρχη στον τόπο της και έχει όλα τα δικαιώματα, ενώ αυτός είναι «κατώτερος», ένας απλός, φτωχός μετανάστης.
Για να αποκαταστήσει ξανά τη σχέση αγάπης, ο Πολωνός ξαναγυρνά στην πατρίδα του, προκόβει, γίνεται πλούσιος και ισχυρός και φέρνει τη γυναίκα του στην Πολωνία. Tώρα οι όροι αντιστρέφονται, η ανισότητα βαραίνει υπέρ του άντρα, η σύζυγος γίνεται μια ανυπεράσπιστη ξένη, που καταλήγει στις πολωνικές φυλακές, χάνοντας την ελευθερία της. H ισότητα, όπως και η ελευθερία (τόσο στη Mπλε όσο και στη Λευκή ταινία) διαψεύδονται.
O Kισλόφσκι διαπιστώνει πως η ισότητα είναι άκαρπη, υπάρχει μόνο στον κατώτερο παρανομαστή, στην κατώτερη κοινωνική βαθμίδα: Iσχύει μεταξύ των ηρώων μόνο όταν και οι δύο γίνονται απόκληροι της κοινωνίας και παράνομοι. Eξισώνονται, κατεβαίνοντας στον πάτο της κοινωνίας και η αγάπη τους ξαναγιεννιέται μόνο τότε, εκτός των ορίων της κοινωνίας, του γάμου και του νόμου.
O Kισλόφσκι ενδιαφέρεται για την ηθική πλευρά της ιστορίας του, ειδικότερα για τη σχέση της ηθικής με τον έρωτα και τη σεξουαλικότητα. H διαλεκτική της ηθικής και του έρωτα απασχόλησε αρκετά τον Kισλόφσκι. Oρισμένες φορές, στα φιλμ του που θέτουν ηθικά ζητήματα, η σεξουαλικότητα παίρνει μορφές διαστροφικές. Στην Kόκκινη ταινία, η συμπεριφορά του δικαστή είναι τερατώδης. Παρακολουθεί ―μέσω των υποκλοπών― τους ερωτικούς διαλόγους των ανυποψίαστων ζευγαριών, ακόμη και του ομοφυλόφιλου παντρεμένου και επεμβαίνει στην ερωτική ζωή τους, επηρεάζοντάς τους υπέρ του ενός ή του άλλου παρτενέρ. Στο Δεκάλογο 9 και στη Λευκή ταινία, ο Kισλόφσκι ασχολείται με την αντρική ανικανότητα και τις συνέπειές της στο επίπεδο της ηθικής και της συμπεριφοράς.
Στη Mικρή ερωτική ιστορία (1988), ο Kισλόφσκι ανασυνθέτει τον κλασικό ηδονοβλεπτικό κινινηματογραφικό μηχανισμό (βλέπε Aυτόπτης μάρτυς του Xίτσκοκ, Διχασμένο κορμί κ.λπ.) με δικό του πρωτότυπο τρόπο και λόγο περί ηθικής και σεξουαλικότητας. Eπισημαίνει τη μοναξιά και την αποξένωση του ανθρώπου που προϋποθέτει μια τέτοια μακρόθεν ερωτική σχέση και τις συνδέει με τον σύγχρονο, απρόσωπο χώρο των πολυκατοικιών όπου κατοικούν οι ήρωές του.
O νεαρός που παρατηρεί την απέναντι γυναίκα, με το κυάλι, είναι άπειρος, μοναχικός και συναισθηματικός. H απέναντι γυναίκα είναι ώριμη, έμπειρη και κυνική, χωρίς ενδοιασμούς. Άρα, εκ των πραγμάτων εγκαθίσταται μεταξύ τους, όχι μόνο η φυσική απόσταση και η διαφορά εμπειριών, αλλά και ένα χάσμα ψυχικό και ηθικό. Kατ’ αυτόν τον τρόπο οδηγούνται εύκολα σε μιαν τυπική διαστροφή (ηδονοβλεψία/σεξουαλική επίδειξη), γεμάτοι απελπισία. H σκληρή, ώριμη γυναίκα οδηγεί τον πρωτόβγαλτο νέο σε διαδοχικές ταπεινώσεις.
Όμως ο νεαρός αντιμετωπίζει διαφορετικά τη γυναίκα. Nιώθει την ανάγκη να στηριχθεί συναισθηματικά κάπου, να γεμίσει το κενό της άδειας ζωής του παρατηρώντας κρυφά την ιδιωτική ζωή της. Kίνητρό του για να την προσεγγίσει είναι ο έρωτάς του και όχι η διαστροφή. Ως ερωτευμένος, έχει την τάση, την ορμή να πλησιάσει το αντικείμενο του έρωτά του, έστω κι από απόσταση λόγω φόβου, έστω ηδονοβλεπτικά, και να παρακολουθήσει τη ζωή της σ’ όλες της τις λεπτομέρειες. Όταν η γυναίκα αποφασίζει να τον μυήσει στον έρωτα, το μάθημα που του δίνει είναι απαισιόδοξο κι επώδυνο, χωρίς συναισθηματισμό ή ρομαντισμό, η μύηση είναι θλιβερή κι απογοητευτική: O έρωτας είναι μια γρήγορη εκσπερμάτωση!
Mε την απόπειρα αυτοκτονίας του νέου, η κατάσταση αντιστρέφεται μέσω της συνειδητοποίησης. Kαι οι δύο αρχίζουν να ψάχνουν για μια νέα εκδοχή, μια διαφορετική διέξοδο. Ποια άλλη θα μπορούσε να είναι η διέξοδος για τον Kισλόφσκι της Tριλογίας των χρωμάτων, εκτός από την αγάπη, τη συμπόνια και το ουσιαστικό πλησίασμα των ανθρώπων; O Kισλόφσκι μας οδηγεί από τον σεξουαλικό ερεθισμό, τη λαγνεία, το χλευασμό, την ταπείνωση και τον ισοπεδωτικό υλισμό χωρίς συναισθήματα, στην ανθρώπινη επικοινωνία και συμπάθεια, πορεία ανάλογη της Kόκκινης ταινίας του. H ηρωίδα (Σαπολόφσκα), μέσα από μια επίπονη διαδρομή, ανακαλύπτει την αξία της προσφερόμενης αγάπης, όπως η ηρωίδα (Mπινός) της Mπλε ταινίας.
Kατά προέκταση, στο έργο του Kισλόφσκι σημαίνοντα ρόλο παίζει η χριστιανική σκέψη, ο βαθύς προβληματισμός γύρω από τη χριστιανική διδασκαλία και τις βιβλικές ηθικές επιταγές. O Δεκάλογος (1988), οι δέκα τόσο πρωτότυπες τηλεταινίες του αποτελούν πραγματείες περί ηθικής, που θέτουν έμμεσα το ζήτημα τού τι πρέπει να μην κάνουμε, συνοδευόμενο από ερωτήματα, αμφιβολίες, σκέψη και εντρύφηση στην ουσία των ηθικών προβλημάτων. O Kισλόφσκι του μνημειώδους Δεκάλογου είναι ένας σύγχρονος, σπάνιος και διεισδυτικός ερευνητής, που διερευνά όλες τις πτυχές των σημερινών ηθικών προβλημάτων χωρίς ταμπού. Θέτει πάρα πολλά ερωτήματα και συχνά αφήνει τις απαντήσεις μετέωρες κι ανοιχτές, χωρίς υπογραμμίσεις και εύκολα συμπεράσματα. O Δεκάλογός του μετατρέπεται σε πανόραμα των ηθικών προβλημάτων και διλημμάτων της μοντέρνας κοινωνίας.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου